Ce fel de magazin sa imi deschid? Un magazin clasic sau un magazin online?


Comertul este o afacere care poate fi extrem de profitabilă si de aceea ideea deschiderii unui magazin nu trebuie neglijată. Dar cum mai nou se vorbeste tot mai mult despre comertul online întrebarea pe care si-o pun multi dintre cei care s-au gândit sa-si deschidă o mica afacere în domeniul comertului en-detail este dacă au sanse mai mari de reusită cu un magazin online, sau cu un magazin “clasic”, adică unul fizic.

 Vremurile se schimbă si viata noastră este invadată de “online”, atât la muncă cât si acasă. Tânăra generatie începe să schimbe cărtile cu tablete, la universităti încep să se tină cursuri online, multe joburi sunt online sau dacă nu sunt efectiv online depind de internet, iar distractia începe si ea sa fie tot mai mult legată de mediul electronic. Nu e de mirare că magazinele online înfloresc în timp ce o bună parte din magazinele clasice se închid.
Dacă ne gândim la pornirea unei afaceri, la prima vedere, luându-ne după ceea ce vedem în jurul nostru si mai ales după ceea ce se vehiculează pe canalele de stiri si in presa online, nici nu mai are rost să te gândesti să îti deschizi un magazin fizic, chiar si într-un spatiu amplasat într-o zonă cu vad comercial bun.
Este evident că viitorul este al comertului electronic, si că este posibil, pe termen lung, ca marea majoritate a magazinelor clasice (traditionale), cu exceptia celor amplasate in mall-uri, să dispară. Dar asta se va întâmpla probabil peste 15-20 de ani. Deocamdată comertul traditional domină comertul online. Potrivit unui raport al Comisiei Europene publicat în 2014, bazat pe date culese în anul anterior, procentul românilor cu vârste cuprinse între 16 si 74 de ani care au facut cumparaturi prin intermediul internetului a fost de 10%. Chiar dacă studiul se bazează pe date culese acum 2 ani, si de atunci numarul cumpărătorilor online a mai crescut, probabil că în 2015 procentul românilor care fac cumpărături online nu va trece de 15%. De aici se poate trage si concluzia că deschiderea unui magazin “clasic” deocamdată nu este de neglijat, si dimpotrivă, dacă te gândesti la cum ai putea demara o afacere în domeniul comertului, magazinele “traditionale” pot avea sanse mai mari de reusită decât cele online.
Dar din atâtea informatii până la urmă nu sti ce să alegi, si pe bună dreptate te întrebi, care e cea mai bună variantă în acest moment?
E o întrebare grea, la care nimeni nu poate să raspundă printr-o afirmatie categorică. Succesul unui magazin depinde în primul rand de oportunitatile existente dar si de abilitătile managerului. In anumite cazuri un magazin clasic poate aduce rapid bani multi, chiar mult mai multi decât ar putea să o facă un magazin online, dar este la fel de adevărat că pentru comertul cu anumite produse, si mai ales în anumite localităti, singura sansă o reprezintă comertul online.

Pentru a vă ajuta să luati o decizie în privinta tipului de magazin pe care ati putea să îl deschideti vă vom prezenta câteva avantaje si dezavantaje legate de pornirea afacerii, pentru fiecare gen de magazin.

Deschiderea unui magazin clasic (traditional)
Avantaje:
- vor exista întotdeauna clienti pentru magazinele clasice, căci de multe ori oamenii au nevoie de produse “acum” si nu “maine sau poimaine”, când ar putea livra marfa magazinele online;
- cea mai mare parte a românilor cumpară în continuare din magazine clasice si ca atare numărul teoretic de potentiali clienti este mai mare decât în cazul magazinelor online;
- dacă este amplasat într-un vad comercial foarte bun magazinul traditional poate aduce rapid bani;
- un magazin amplasat într-un loc inspirat poate avea vânzari bune, chiar dacă preturile sunt sensibil mai mari decât ale concurentei;
Dezavantaje:
- succesul afacerii este în directă legatură cu oportunitatea de piată existentă pe plan local concurenta, numărul de potentiali clienti, puterea de cumpărare si deprinderile de cumpărare ale consumatorilor;
- chiria poate fi uneori mare si nu putine sunt cazurile în care constati ca mai bine câstiga proprietarul spatiului decât tu, ca si proprietar de magazin;
- aveti nevoie de vânzători buni, care stiu cum să prezinte marfurile, si să abordeze clientii într-o manieră care să îi facă pe acestia să revină;
- în cazul particular în care vă gânditi să vă deschideti un magazin alimentar vestea bună este ca foarte putini români cumpără alimentele online, dar pentru un start-up vestea proastă este că 83,6% dintre români preferă marile magazine, si din acest motiv chiar dacă magazinele online nu sunt un concurent de temut, există o mare problema deoarece pe piată sunt niste concurenti mult mai puternici: supermarketurile.

Deschiderea unui magazin online
Avantaje:
- te poti adresa cu usurintă pietii nationale si chiar si celei internationale, numărul de potentiali clienti fiind extrem de mare;
- nu esti nevoit să închiriezi spatiu într-o zona cu vad comecial bun si nu esti nevoit să amenajezi un spatiu pentru expunerea mărfurilor, ceea ce face ca afacerea sa poata functiona cu costuri mult mai mici;
- poti să deschizi un magazin cu produse de nisă, magazin care în principiu dacă ar fi amplasat fizic într-un oras cu populatie de 50.000 locuitori, sau mai putin, nu ar avea aproape nicio sansă de supravietuire;
Dezavataje:
- trebuie să ai cunostinte de baza de marketing online. Chiar dacă apelezi la firme specializate care oferă astfel de servicii, dacă tu nu stii absolut nimic despre acest domeniu e posibil să ajungi la costuri de promovare destul de ridicate;
- desi multă lume utilizează internetul foarte putini sunt aceia care cumpără de pe internet, motiv pentru care dacă nu stii să îti prezinti marfa într-un mod profesionist ai putine sanse să o vinzi;
- concurenta este puternică iar preturile pot fi comparate cu usurintă prin intermediul unor site-uri specializate (compari.ro, price.ro, shopmania.ro, etc.), si din aceasta cauză dacă nu te adaptezi rapid la preturile practicate de concurenti te poti trezi cu o scădere vertiginoasă a vânzărilor într-un timp foarte scurt;
- legea te obligă să dai banii inapoi în 30 de zile oricarui client care doreste să îti returneze marfa. Când esti la început de drum, dacă ti se întâmplă des asa ceva ai toate sansele ca afacerea să meargă în pierdere;
- nu orice produs poate fi vândut online, deoarece în anumite cazuri lumea prefară să “pipaie” produsul sau sa îl încerce înainte de a cumpăra. In alte cazuri, ca de exemplu cel al produselor ieftine, lumea nu prea cumpară online deoarece costurile cu transportul ajung să fie mai mari decât pretul produsului. 

Dacă analizati toate aceste aspecte si vă gânditi să demarati o afacere în sfera comertului nu neglijati metoda traditională, căci ea încă mai dă rezultate si, după cum probabil v-ati dat seama, comertul online are o serie de avantaje dar si multe dezavantaje pentru un start-up.
Pe termen lung vor câstiga cei care investesc în comertul electronic, dar pentru un start-up prima problemă care se pune este supravietuirea după primul an de la deschiderea afacerii. Dacă în localitatea în care trăiti ati reusit să identificati o oportunitate de piată nu ratati momentul si deschideti-vă un magazin. Dacă totul merge bine în primul an vă puteti deschide după aceea  si un magazin online, si apoi în timp puteti migra de la comertul clasic la comertul online.

Succes !

Comentarii