Pornirea unei afaceri de succes: cursuri de instruire antreprenoriala vs. servicii de consultanta in afaceri


Marea majoritate a celor care se „aruncă orbeste” in afaceri ajung la faliment in mai putin de 1 an de la demararea afacerii. Asta se intamplă atat in Romania cat si in alte tari din Uniunea Europeană si din SUA.
Principalele motive pentru care afacerile noi nu rezistă sunt:
- o idee de afaceri proastă
- lipsa de cunostinte antreprenoriale
- lipsa experientei in afaceri

De ce se ajunge aici sau mai bine zis de ce atat de multi ajung in situatia asta?
Idei de afaceri proaste – de cele mai multe ori sunt din caza unei documentari insuficiente. De exemplu ne gandim că toata lumea manancă paine si ca urmare pornirea unei brutarii ar trebui sa fie o idee de afaceri bună dar nu ne-am documentat in prealabil ca să aflăm cat de puternică este concurenta in acest sector si care sunt sansele reale ca o brutarie nouă să intre cu produsele sale intr-o retea comercială.
Lipsa de cunostinte antreprenoriale – din păcate după mai bine de 20 de ani de la trecerea Romaniei la economia de piată scoala romanească este in continuare orientată către teorie si mai putin către practică. Desi in unele scoli s-au introdus discipline economice, accentul care se pune pe acestea este redus iar cei care termină liceul sau facultatea stiu prea putine despre afaceri si despre economia de piată. Exceptie fac absolventii universitatilor cu profil economic, dar din păcate ponderea celor care obtin o diplomă in domeniul economic este mică. Asa că cei mai multi roamani nu au de unde să aibă aceste cunostinte antreprenoriale de bază.
Cei care doresc să se lanseze in afaceri ar trebui să frecventeze cursuri de instruire antreprenorială organizare de ONG-uri care au ca scop dezvoltarea economică sau de firme specializate in organizarea unor asfel de cursuri. Romanul insă nu este foarte dispus să participe la astfel de cursuri deoarece consideră că este o pierdere de timp si stie el mai bine ce are de făcut!
Lipsa experientei in afaceri – este un lucru absolut normal pentru cei aflati la inceput de drum. In tările cu traditie in economia de piata multi dintre cei care pana la urma reusesc in afaceri sunt la a doua sau a treia incercare. Important este ca la prima incercare „să nu cazi prea tare” si să ai puterea să pornesti din nou.

Dacă te gandesti la problemele mai sus enuntate incepi să intelegi cat de util poate fi sfatul unui consultant de afaceri.
In faza de pregatire a afacerii acesta te poate ajuta să iti validezi sau dimpotriva să invalidezi ideea de afaceri. Un consultant de afaceri cu experientă te va lămuri destul de repede cat de viabilă este ideea de afaceri cu care vrei să pornesti si care sunt riscurile la care te expui.
După ce ti-ai inregistrat firma si esti in faza de demarare efectivă a afacerii acesta te poate ajuta să iti organizezi activitatea, te poate invăta cum să ajungi la clientii vizati si cum să te promovezi la costuri cat mai mici sau cum să iti planfici activitatea din punct de vedere financiar. Dacă e nevoie de fonduri suplimentare acesta te poate indruma spre cele mai bune surse de finantare.
Pe parcursul derularii afaceri acesta te poate ajuta să iti reduci costurile, să iti optimizezi activitatile si să iti cresti vanzarile.
După cum vedeti solutia de a apela la serviciile unui consultant de afaceri este extrem de bună, dar are si un mare dezavantaj: un bun consultant de afaceri este scump ! Cei care oferă  ieftin astfel de servicii sunt in general „consultanti de mana a doua” care nu iti vor fi foarte utili.
Asa că cea mai buna solutie este să inveti tu cum să iti conduci afacerea. Te inscrii la cursuri de management, marketing, vanzari, management financiar sau la orice alt curs care te poate ajuta să iti conduci afacerea. Apoi, pe baza cunostintelor acumulate la cursuri si a experientei pe care o capeti zi de zi deruland afacerea ta vei invata cum să dezvolti o afacere de succes. Asta nu inseamna ca trebuie să excluzi serviciile unui consultant de afaceri profesionist, dar o vei face destul de rar.

Comentarii