Deschiderea unui aprozar in oras e o afacere rentabila ?


Multi ani de zile aprozarele au fost o afacere extrem de profitabilă. Odată cu aparitia supermarket-urilor si a hypermarket-urilor care aproape intotdeauna au un raion dedicat fructelor si legumelor bine aprovizionat, multe aprozare au inceput să se inchidă. In plus in pietele romanesti au inceput să se vanda preponderent fructe si legume din import la fel de pline de chimicale si lipsite de gust ca si cele din magazine. După o perioada in care aprozarele cu marfă autohtonă aproape că disparuseră lumea a inceput să ducă dorul fructelor si legumelor romanesti care sunt mult mai gustoase decat cele distribuite in marile retele de magazine, iar cei  care au sesizat acest trend au deschis repede aprozare.
Probabil ca multi dintre cei care se gandesc sa incepă o mica afacere se gandesc că deschiderea unui aprozar ar putea fi o afacere foarte bună. Si totusi, e o idee bună să iti investesti banii pentru a deschide un aprozar ?
Dupa ce am discutat cu cativa proprietari de aprozare raspunsul pe care vi-l dam este ca un aprozar poate fi o afacere profitabila dar putini sunt aceia care reusesc acest lucru.
Daca incercam sa rememoram ce s-a intamplat in 2012 vom vedea ca in vara anului 2012 in multe orase din Romania s-au deschis aprozare atat in zonele centrale cat si in cartiere, dar spre finalul anului foarte putine dintre cele care vara erau ticsite de clienti mai existau la finalul anului.
Motivul e unul simplu: aprozarele cu marfă preponderent romanescă deschise in primavară au avut multi clienti doar pană la finalul lunii septembrie, cand au dispărut legumele romanesti, iar după ce legumele autohtone au fost inlocuite de produse de import clientii si-au reluat obiceiul de a cumpăra din supermarket-uri si hypermarket-uri. Unele aprozare au mai reusit să atragă pentru o scurtă perioadă clienti cu fructele romanesti apărute in toamna, dar asta nu a reusit să stopeze migratia majoritatii clientilor către marile lanturi de magazine.  
Ceea ce se intamplă este foarte logic: agricultorii romani pot să livreze legume si fructe intr-un interval de cca. 6 luni iar in celelalte 6 luni proprietarii de aprozare trebuie să se aprovizioneze cu marfă de import. Asa că, pe perioada verii aprozarele au marfă mai ieftină si mult mai bună din punct de vedere calitativ decat supermarket-urile si hypermarket-urile, dar in celelalte 6 luni acesti proprietari de aprozare nu au nicio sansă de a obtine de la importatori aceleasi discount-uri pe care le obtin marile retele comerciale.
Tocmai de aceea a aparut un fenomen interesant: aprozare care se deschid in luna mai si se inchid in luna octombrie ... in aceeasi locatie ! In restul timpului spatiul stă nefolosit ! Decat să mergi in pierdere mai bine să inchizi ! Altii, care nu au norocul să detină un magazin propriu caută spatii libere in primavară, iar apoi rezilieaza contractele de inchiriere in toamnă. Cu alte cuvinte marea majoritate sunt afaceri sezoniere.


Dar, la ce trebuie sa fii atent pentru a avea un aprozar cu adevarat rentabil si viabil?
  • Zona in care amplasezi un aprozar este foarte importantă. Desi, asa cum am spus mai devreme marea majoritate a magazinelor cu legume-fructe sunt sezoniere, in anumite zone vom constata că există aprozare care sunt deschise tot timpul anului. Acestea sunt amplasate in general in zone centrale, cu trafic intens si au in imediata apropiere blocuri de locuinte. De obicei acestea sunt deschise pană seara tarziu iar clientela acestora este formată atat din trecatori cat si din persoane care locuiesc in imediata apropiere si care seara isi cumpară legume si fructe proaspete din vecinatatea casei.
  • Amplasamentul nu este insă singura conditie necesară pentru a avea sansa de a castiga destui clienti incat să iti permiti să tii aprozarul deschis tot timpul anului. Cel mai important aspect este acela al calitatii mărfii. Dacă vom analiza mai atent aprozarele care supravietuiesc sezonului rece vom constata că incepand din luna mai si pană la finalul lunii septembrie au legume de o calitate deosebită, atat din punct de vedere al aspectului cat si al gustului, iar preturile mai mici decat in pietele centrale din Bucuresti si din alte orase mari. Nu este simplu: trebuie să iti cauti furnizori seriosi, să iti negociezi foarte bine preturile si să fii de acord si cu pierderile (să renunti la legumele si fructele  care se deterioreaza). Pe perioada sezonului rece, cand aceste aprozare sunt obligate si ele sa achizitioneze marfa de import, marfa, chiar dacă nu este mai ieftină decat in supermarket-uri este insă mai aspectoasă si mai gustoasă. Cei care au incercat să compare marfa din diverse retele comerciale au putut constata că de exemplu rosiile de import difera foarte mult din punct de vedere calitativ de la o retea comercială la alta, la fel si ceapa, si cartofii precum si fructele (exemplu: clementine, portocale, struguri, etc.). Proprietarii aprozarelor de succes depun eforturi pentru ca in sezonul rece, chiar daca nu au cea mai ieftină marfă să o aibă măcar pe cea mai bună.
  • Comportamentul fată de clienti este un alt aspect important. In general vanzatorii din aceste aprozare sunt extrem de amabili si stiu cum să ne convingă si cu alte produse la care nu ne-am gandit atunci cand am intrat inăuntru.


Concluzia: daca iti alegi locatia corecta iti amenajezi frumos spatiul, acorzi o atentie deosebita calitatii marfii, stii cum sa te porti cu clientii si esti dispus sa muncesti mult, un aprozar poate fi o afacere rentabila.

Pentru viitor se intrevede o crestere a numarului de clienti interesati sa cumpere fructe si legume romanesti. Acest trend a fost insa sesizat si de marii comercianti si tocmai de aceea Real Hypermarket a lansat în cele 24 de magazine ale retelei “Standul produselor romanesti". Deci, va creste si piata dar creste si concurenta !

Comentarii