Comertul este
o afacere care poate fi extrem de profitabilă si de aceea ideea deschiderii
unui magazin nu trebuie neglijată. Dar cum mai nou se vorbeste tot mai mult
despre comertul online întrebarea pe care si-o pun multi dintre cei care s-au
gândit sa-si deschidă o mica afacere în domeniul comertului en-detail este dacă
au sanse mai mari de reusită cu un magazin online, sau cu un magazin “clasic”,
adică unul fizic.
Vremurile se schimbă si viata noastră este
invadată de “online”, atât la muncă cât si acasă. Tânăra generatie începe să
schimbe cărtile cu tablete, la universităti încep să se tină cursuri online,
multe joburi sunt online sau dacă nu sunt efectiv online depind de internet,
iar distractia începe si ea sa fie tot mai mult legată de mediul electronic. Nu
e de mirare că magazinele online înfloresc în timp ce o bună parte din
magazinele clasice se închid.
Dacă ne
gândim la pornirea unei afaceri, la prima vedere, luându-ne după ceea ce vedem
în jurul nostru si mai ales după ceea ce se vehiculează pe canalele de stiri si
in presa online, nici nu mai are rost să te gândesti să îti deschizi un magazin
fizic, chiar si într-un spatiu amplasat într-o zonă cu vad comercial bun.
Este evident
că viitorul este al comertului electronic, si că este posibil, pe termen lung,
ca marea majoritate a magazinelor clasice (traditionale), cu exceptia celor
amplasate in mall-uri, să dispară. Dar asta se va întâmpla probabil peste 15-20
de ani. Deocamdată comertul traditional domină comertul online. Potrivit unui
raport al Comisiei Europene publicat în 2014, bazat pe date culese în anul
anterior, procentul românilor cu vârste
cuprinse între 16 si 74 de ani care au facut cumparaturi prin intermediul
internetului a fost de 10%. Chiar dacă studiul se bazează pe date culese acum
2 ani, si de atunci numarul cumpărătorilor online a mai crescut, probabil că în
2015 procentul românilor care fac cumpărături online nu va trece de 15%. De
aici se poate trage si concluzia că deschiderea unui magazin “clasic” deocamdată
nu este de neglijat, si dimpotrivă, dacă te gândesti la cum ai putea demara o
afacere în domeniul comertului, magazinele “traditionale” pot avea sanse mai
mari de reusită decât cele online.
Dar din
atâtea informatii până la urmă nu sti ce să alegi, si pe bună dreptate te
întrebi, care e cea mai bună variantă în
acest moment?
E o întrebare
grea, la care nimeni nu poate să raspundă printr-o afirmatie categorică.
Succesul unui magazin depinde în primul rand de oportunitatile existente dar si
de abilitătile managerului. In anumite cazuri un magazin clasic poate aduce
rapid bani multi, chiar mult mai multi decât ar putea să o facă un magazin
online, dar este la fel de adevărat că pentru comertul cu anumite produse, si
mai ales în anumite localităti, singura sansă o reprezintă comertul online.
Pentru a vă
ajuta să luati o decizie în privinta tipului de magazin pe care ati putea să îl
deschideti vă vom prezenta câteva avantaje si dezavantaje legate de pornirea
afacerii, pentru fiecare gen de magazin.
Deschiderea unui magazin clasic
(traditional)
Avantaje:
- vor exista
întotdeauna clienti pentru magazinele clasice, căci de multe ori oamenii au
nevoie de produse “acum” si nu “maine sau poimaine”, când ar putea livra marfa
magazinele online;
- cea mai
mare parte a românilor cumpară în continuare din magazine clasice si ca atare
numărul teoretic de potentiali clienti este mai mare decât în cazul magazinelor
online;
- dacă este
amplasat într-un vad comercial foarte bun magazinul traditional poate aduce rapid
bani;
- un magazin
amplasat într-un loc inspirat poate avea vânzari bune, chiar dacă preturile
sunt sensibil mai mari decât ale concurentei;
Dezavantaje:
- succesul
afacerii este în directă legatură cu oportunitatea de piată existentă pe plan
local concurenta, numărul de potentiali clienti, puterea de cumpărare si
deprinderile de cumpărare ale consumatorilor;
- chiria
poate fi uneori mare si nu putine sunt cazurile în care constati ca mai bine
câstiga proprietarul spatiului decât tu, ca si proprietar de magazin;
- aveti
nevoie de vânzători buni, care stiu cum să prezinte marfurile, si să abordeze
clientii într-o manieră care să îi facă pe acestia să revină;
- în cazul
particular în care vă gânditi să vă deschideti un magazin alimentar vestea bună
este ca foarte putini români cumpără alimentele online, dar pentru un start-up
vestea proastă este că 83,6% dintre români preferă marile magazine, si din
acest motiv chiar dacă magazinele online nu sunt un concurent de temut, există
o mare problema deoarece pe piată sunt niste concurenti mult mai puternici:
supermarketurile.
Deschiderea unui magazin online
Avantaje:
- te poti
adresa cu usurintă pietii nationale si chiar si celei internationale, numărul
de potentiali clienti fiind extrem de mare;
- nu esti
nevoit să închiriezi spatiu într-o zona cu vad comecial bun si nu esti nevoit să
amenajezi un spatiu pentru expunerea mărfurilor, ceea ce face ca afacerea sa
poata functiona cu costuri mult mai mici;
- poti să
deschizi un magazin cu produse de nisă, magazin care în principiu dacă ar fi
amplasat fizic într-un oras cu populatie de 50.000 locuitori, sau mai putin, nu
ar avea aproape nicio sansă de supravietuire;
Dezavataje:
- trebuie să
ai cunostinte de baza de marketing online. Chiar dacă apelezi la firme
specializate care oferă astfel de servicii, dacă tu nu stii absolut nimic
despre acest domeniu e posibil să ajungi la costuri de promovare destul de
ridicate;
- desi multă
lume utilizează internetul foarte putini sunt aceia care cumpără de pe
internet, motiv pentru care dacă nu stii să îti prezinti marfa într-un mod
profesionist ai putine sanse să o vinzi;
- concurenta
este puternică iar preturile pot fi comparate cu usurintă prin intermediul unor
site-uri specializate (compari.ro, price.ro, shopmania.ro, etc.), si din
aceasta cauză dacă nu te adaptezi rapid la preturile practicate de concurenti
te poti trezi cu o scădere vertiginoasă a vânzărilor într-un timp foarte scurt;
- legea te
obligă să dai banii inapoi în 30 de zile oricarui client care doreste să îti
returneze marfa. Când esti la început de drum, dacă ti se întâmplă des asa ceva
ai toate sansele ca afacerea să meargă în pierdere;
- nu orice
produs poate fi vândut online, deoarece în anumite cazuri lumea prefară să
“pipaie” produsul sau sa îl încerce înainte de a cumpăra. In alte cazuri, ca de
exemplu cel al produselor ieftine, lumea nu prea cumpară online deoarece
costurile cu transportul ajung să fie mai mari decât pretul produsului.
Dacă
analizati toate aceste aspecte si vă gânditi să demarati o afacere în sfera
comertului nu neglijati metoda traditională, căci ea încă mai dă rezultate si, după
cum probabil v-ati dat seama, comertul online are o serie de avantaje dar si
multe dezavantaje pentru un start-up.
Pe termen
lung vor câstiga cei care investesc în comertul electronic, dar pentru un
start-up prima problemă care se pune este supravietuirea după primul an de la
deschiderea afacerii. Dacă în localitatea în care trăiti ati reusit să
identificati o oportunitate de piată nu ratati momentul si deschideti-vă un
magazin. Dacă totul merge bine în primul an vă puteti deschide după aceea si un magazin online, si apoi în timp puteti
migra de la comertul clasic la comertul online.
Succes !
Comentarii
Trimiteți un comentariu