Notiuni de management financiar pe care trebuie sa le cunosti atunci cand pornesti o afacere mica

Doar o mică parte dintre cei care pornesc o afacere mica au cunostinte in domeniul financiar. Intr-un fel este absolut normal, căci pornirea unei mici afaceri nu este conditionată de existenta unor studii in domeniul economic ci de spiritul de initiativă, de capacitatea de a genera idei de afaceri si de a le pune in practică, precum si de perseverentă. O mică parte din marii oameni de afaceri sunt economisti, restul având la bază meserii diverse, de la bucătar la specialist in IT. Dacă te gândesti să demarezi o mică afacere nu trebuie să te cramponezi de faptul că nu ai cunostinte in domeniul economic, dar asta nu inseamnă că nu trebuie să incerci să le dobândesti intr-un timp cat mai scurt.

In mod evident o bună parte din cunostintele de economie pe care un intreprinzător trebuie să le acumuleze cât mai repede posibil sunt cele legate de domeniul financiar.  Dacă nu stii nimic despre acest domeniu si nu stii cum să iti planfici resursele financiare, chiar dacă ai o idee de afaceri deosebită care teoretic ti-ar putea aduce foarte multi bani, ai toate sansele să iti pierzi banii câstigati in scurt timp, sau mai rău, să ajungi in faliment. Dacă nu ai notiuni de management financiar nu stii câti din banii câstigati poti să ii reinvestesti fără a ajunge in imposibilitate de a-ti plăti salariatii si furnizorii, nu ai sanse să obtii credite bancare, nu stii ce discount-uri iti poti permite să le acorzi clientilor tăi, nu stii cât poti să iei din firma pentru consumul propriu fără a afecta rezutatele firmei, si nu iti dai seamai dacă esti furat de angajati sau dacă contabilul tău nu te pacaleste. Un management financiar adecvat este vital pentru supravietuirea unei firme, pentru obtinerea de profit si pentru dezvoltarea afacerii. In afaceri totul “se invârte” in jurul banilor.
Chiar dacă managementul financiar este atât de important pentru succesul in afaceri asta nu inseamnă că in mod obligatoriu un intreprinzător trebuie să urmeze o facultate care să ii ofere cunostinte aprofundate in acest domeniu. Important este să existe constintele de bază, căci pentru rezolvarea unor probleme concrete antreprenorul isi va angaja specialisti. Când ai propria afacere ar fi bine insă să nu te lasi complet pe mâna angajatilor, si să ai notiunile de bază cel putin din 2 motive:
- in primul rând, proprietarul afacerii este cel care gândeste strategia de dezvoltare a afacerii si nu angajatii săi. Antreprenorul este singurul care stie in ce directie se va dezvolta afacerea si ce resurse financiare sunt necesare.
- in al doilea rând, pentru a trasa sarcini concrete expertilor angajati in departamentul financiar trebui să stii despre ce este vorba, pentru a le da sarcini de lucru si ulterior pentru a ii putea controla. Dacă pentru probleme tehnice poti delega acest gen de atributii, când e vorba de banii tăi ar fi bine să controlezi tu felul in care merg lucrurile.

Legat de cunostintele de management financiar pe care orice intreprinzător ar trebui să le aibă, acestea sunt:

Notiuni de bază privind contabilitatea
Contabilitatea se ocupă de măsurarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor economice. Intreprinzatorul nu trebuie să stie in mod obligatoriu cum se realizează operatiunile contabile, dar trebuie să intelegă importanta si utilitatea contabilitătii si trebuie să stie foarte bine care sunt documentele care stau la baza conducerii unei evidente contabile corecte.
Dacă nu stii care sunt  instrumentele de plată sau de finantare, cum să faci o factură, cum se calculeaza TVA-ul, care sunt documentele primare, dacă nu intelegi diferenta dintre plătile/incasările in numerar si cele prin bancă si nu cunosti circuitul banilor este greu să comunici cu contabilul tau si să iti dai seama cum stai cu banii.
Pe lângă faptul că este utilă, conducerea evidentetelor contabile este obligatorie. Pe baza informatiilor furnizate de contabilitate se stabilesc obligatiile de plată catre bugetul de stat. Nedepunerea declaratiilor privind obligatiile de plată precum si neplata la termen a acestor datorii poate conduce la penalităti substantiale.
Inafară de intelegerea modului in care se conduce contabilitatea unei firme managerul unei firme trebuie să cunoască si o parte din instrumentele contabilitătii. El trebuie să inteleagă si să “citească” balantele contabile precum si bilantul societatii. Din balanta poti afla la finalul fiecarei luni cât de profitabilă e firma, care a fost cifra de afaceri pe luna respectivă, cum stai cu datoriile către furnizori, ce sume mai ai de incasat de la clientii tăi si câtă marfa ai pe stoc. Bineinteles că o balantă iti poate spune mult mai multe dar, informatiile anterior prezentate sunt absolut necesare oricărui manager in luarea decizilor curente. Bilantul societătii iti oferă informatii la final de an referitoare la activele societătii, datorii precum si despre capitalurile proprii. Asfel poti să iti dai seama ce ai si ce datorezi, de rentabilitatea afacerii si poti lua decizii corecte in ceea ce priveste investitiile ce pot fi realizate in perioada următoare.

Notiuni de bază privind desfăsurarea activitătilor financiare
O afacere presupune pe de o parte circulatia continuă a banilor iar pe de altă parte constituirea unor fonduri in vederea dezvoltării firmei. Alocarea fondurilor trebuie făcută in mod judicious si la momentul oportun, iar pentru ca acest lucru să fie posibil trebuie desfăsurate o serie de actiuni prin care se estimează fluxurile de fonduri ce vor fi disponibile, posibilele surse de constituire a fondurilor si modul optim de utilizare a resurselor financiare.
Principalele activităti financiare ce trebuie desfasurate intr-o firmă sunt:
- elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli (BVC);
- urmărirea executiei BVC-ului;
- previzionarea Fluxului de Numerar;
- calculul indicatorilor financiari-contabili;
- identificarea si obtinerea de resurse financiare suplimentare;
- calcularea preturilor si tarifelor pentru produsele si serviciile obtinute;
- urmărirea si plata obligatiilor catre bugetul statului.
O parte din aceste activităti pot fi desfasurate de angajatii firmei, dar este foarte important ca proprietarul unei mici afaceri să fie expert cel putin in elaborarea BVC-ului si previzionarea Fluxului de Numerar. In caz contar acestuia ii va fi imposibil să isi dea seama dacă firma se indreaptă intr-o directie bună, ce trebuie făcut pentru a creste profitabilitatea si cum să-si planifice investitiile si plătile către furnizori pentru a nu ajunge in incapacitate de plată.

In cazul in care aceste notiuni vă sunt complet străine vă recomandăm ca inainte de prornirea afacerii să vă inscrieti la un curs de management financiar. Nu este greu să găsiti astfel de cursuri căci internetul este plin cu anunturi ale diferitelor firme care organizează cursuri de acest gen. Puteti face pe Google o căutare simplă folosind cuvintele cheie “curs management financiar”, sau puteti căuta pe un portal specializat dedicat instruirii adultilor (ex: www.e-calificare.ro).


Succes

Comentarii