Doar o mică
parte dintre cei care pornesc o afacere mica au cunostinte in domeniul
financiar. Intr-un fel este absolut normal, căci pornirea unei mici afaceri nu
este conditionată de existenta unor studii in domeniul economic ci de spiritul
de initiativă, de capacitatea de a genera idei de afaceri si de a le pune in
practică, precum si de perseverentă. O mică parte din marii oameni de afaceri
sunt economisti, restul având la bază meserii diverse, de la bucătar la
specialist in IT. Dacă te gândesti să demarezi o mică afacere nu trebuie să te
cramponezi de faptul că nu ai cunostinte in domeniul economic, dar asta nu
inseamnă că nu trebuie să incerci să le dobândesti intr-un timp cat mai scurt.
In mod
evident o bună parte din cunostintele de economie pe care un intreprinzător
trebuie să le acumuleze cât mai repede posibil sunt cele legate de domeniul
financiar. Dacă nu stii nimic despre
acest domeniu si nu stii cum să iti planfici resursele financiare, chiar dacă
ai o idee de afaceri deosebită care teoretic ti-ar putea aduce foarte multi
bani, ai toate sansele să iti pierzi banii câstigati in scurt timp, sau mai rău,
să ajungi in faliment. Dacă nu ai notiuni de management financiar nu stii câti
din banii câstigati poti să ii reinvestesti fără a ajunge in imposibilitate de a-ti
plăti salariatii si furnizorii, nu ai sanse să obtii credite bancare, nu stii
ce discount-uri iti poti permite să le acorzi clientilor tăi, nu stii cât poti
să iei din firma pentru consumul propriu fără a afecta rezutatele firmei, si nu
iti dai seamai dacă esti furat de angajati sau dacă contabilul tău nu te
pacaleste. Un management financiar adecvat este vital pentru supravietuirea
unei firme, pentru obtinerea de profit si pentru dezvoltarea afacerii. In
afaceri totul “se invârte” in jurul banilor.
Chiar dacă
managementul financiar este atât de important pentru succesul in afaceri asta
nu inseamnă că in mod obligatoriu un intreprinzător trebuie să urmeze o
facultate care să ii ofere cunostinte aprofundate in acest domeniu. Important
este să existe constintele de bază, căci pentru rezolvarea unor probleme
concrete antreprenorul isi va angaja specialisti. Când ai propria afacere ar fi
bine insă să nu te lasi complet pe mâna angajatilor, si să ai notiunile de bază
cel putin din 2 motive:
- in primul rând,
proprietarul afacerii este cel care gândeste strategia de dezvoltare a afacerii
si nu angajatii săi. Antreprenorul este singurul care stie in ce directie se va
dezvolta afacerea si ce resurse financiare sunt necesare.
- in al
doilea rând, pentru a trasa sarcini concrete expertilor angajati in
departamentul financiar trebui să stii despre ce este vorba, pentru a le da
sarcini de lucru si ulterior pentru a ii putea controla. Dacă pentru probleme
tehnice poti delega acest gen de atributii, când e vorba de banii tăi ar fi
bine să controlezi tu felul in care merg lucrurile.
Legat de cunostintele
de management financiar pe care orice intreprinzător ar trebui să le aibă,
acestea sunt:
Notiuni de bază privind contabilitatea
Contabilitatea
se ocupă de măsurarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor,
datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor economice.
Intreprinzatorul nu trebuie să stie in mod obligatoriu cum se realizează
operatiunile contabile, dar trebuie să intelegă importanta si utilitatea
contabilitătii si trebuie să stie foarte bine care sunt documentele care stau
la baza conducerii unei evidente contabile corecte.
Dacă nu stii
care sunt instrumentele de plată sau de
finantare, cum să faci o factură, cum se calculeaza TVA-ul, care sunt
documentele primare, dacă nu intelegi diferenta dintre plătile/incasările in
numerar si cele prin bancă si nu cunosti circuitul banilor este greu să
comunici cu contabilul tau si să iti dai seama cum stai cu banii.
Pe lângă
faptul că este utilă, conducerea evidentetelor contabile este obligatorie. Pe
baza informatiilor furnizate de contabilitate se stabilesc obligatiile de plată
catre bugetul de stat. Nedepunerea declaratiilor privind obligatiile de plată
precum si neplata la termen a acestor datorii poate conduce la penalităti
substantiale.
Inafară de
intelegerea modului in care se conduce contabilitatea unei firme managerul unei
firme trebuie să cunoască si o parte din instrumentele contabilitătii. El
trebuie să inteleagă si să “citească” balantele contabile precum si bilantul
societatii. Din balanta poti afla la finalul fiecarei luni cât de
profitabilă e firma, care a fost cifra de afaceri pe luna respectivă, cum stai
cu datoriile către furnizori, ce sume mai ai de incasat de la clientii tăi si câtă
marfa ai pe stoc. Bineinteles că o balantă iti poate spune mult mai multe dar,
informatiile anterior prezentate sunt absolut necesare oricărui manager in
luarea decizilor curente. Bilantul societătii iti oferă informatii la final de
an referitoare la activele societătii, datorii precum si despre capitalurile
proprii. Asfel poti să iti dai seama ce ai si ce datorezi, de rentabilitatea
afacerii si poti lua decizii corecte in ceea ce priveste investitiile ce pot fi
realizate in perioada următoare.
Notiuni de bază privind desfăsurarea
activitătilor financiare
O afacere
presupune pe de o parte circulatia continuă a banilor iar pe de altă parte
constituirea unor fonduri in vederea dezvoltării firmei. Alocarea fondurilor
trebuie făcută in mod judicious si la momentul oportun, iar pentru ca acest
lucru să fie posibil trebuie desfăsurate o serie de actiuni prin care se
estimează fluxurile de fonduri ce vor fi disponibile, posibilele surse de
constituire a fondurilor si modul optim de utilizare a resurselor financiare.
Principalele
activităti financiare ce trebuie desfasurate intr-o firmă sunt:
- elaborarea
bugetului de venituri si cheltuieli (BVC);
- urmărirea
executiei BVC-ului;
-
previzionarea Fluxului de Numerar;
- calculul
indicatorilor financiari-contabili;
-
identificarea si obtinerea de resurse financiare suplimentare;
- calcularea
preturilor si tarifelor pentru produsele si serviciile obtinute;
- urmărirea
si plata obligatiilor catre bugetul statului.
O parte din
aceste activităti pot fi desfasurate de angajatii firmei, dar este foarte
important ca proprietarul unei mici afaceri să fie expert cel putin in elaborarea
BVC-ului si previzionarea Fluxului de Numerar. In caz contar acestuia ii va fi
imposibil să isi dea seama dacă firma se indreaptă intr-o directie bună, ce
trebuie făcut pentru a creste profitabilitatea si cum să-si planifice
investitiile si plătile către furnizori pentru a nu ajunge in incapacitate de
plată.
In cazul in
care aceste notiuni vă sunt complet străine vă recomandăm ca inainte de
prornirea afacerii să vă inscrieti la un curs de management financiar. Nu este
greu să găsiti astfel de cursuri căci internetul este plin cu anunturi ale
diferitelor firme care organizează cursuri de acest gen. Puteti face pe Google
o căutare simplă folosind cuvintele cheie “curs management financiar”, sau
puteti căuta pe un portal specializat dedicat instruirii adultilor (ex: www.e-calificare.ro).
Succes
Comentarii
Trimiteți un comentariu