Solutii de imbunatatire a proceselor de vânzare in firmele mici

Dacă esti proprietarul sau managerul unei firme mici probabil că deja stii că o firmă mică nu inseamnă automat si mai putine “bătăi de cap”. Dimpotrivă, coordonarea activitătii intr-o firmă mică este intr-un fel mai dificilă decât in cazul companiilor mari deoarece firmele mici nu isi permit să creeze departamente separate pentru vânzări, contabilitate, resurse umane, mentenantă, etc. si de aceea un număr mic de oameni trebuie să facă fată la o gamă variată de probleme, de la atragerea si mentinerea clientilor până la obtinerea autorizatilor PSI sau sustinerea instructajelor privind protectia muncii.
In mod evident o echipa de 2-3 oameni nu poate să se ocupe de atâtea probleme, si de aceea solutia o reprezintă subcontractarea unor activităti (ca de exemplu cele de contabilitate, SSM, etc.). Una dintre activitătile care in principiu nu poate fi realizată de alte firme sub forma unor servicii sub-contractate este cea de vânzare. O afacere supravietuieste atâta timp cât are clienti, si de aceea relatia dintre firma si clientii săi trebuie să se facă prin angajatii firmei si nu prin intermediari.
Chiar dacă o firmă mică lucrează cu o serie de alte firme care ii presteaza servicii, timpul este mereu insuficient iar companiile care au succes sunt tocmai acelea care stiu să-si “drămuiască” foarte bine timpul. In ziua de azi pentru a reduce timpii alocati diferitelor activităti cea mai bună solutie o reprezintă folosirea unor aplicatii informatice specializate. In micile firme informatizarea a inceput acum 10-15 ani cu folosirea e-mailului pentru comunicarea cu clientii si partenerii si informatizarea activitătii financiar-contabile. Apoi, incet, s-a trecut la folosirea unor aplicatii de management al proiectelor, iar mai nou la aplicatiile specializate pentru gestionarea relatiei cu clientii, cunoscute sub numele de CRM (abreviere a denumirii în engleză: Customer Relationship Management).
In continuare vă vom prezenta câteva informatii legate de CRM-uri, deoarece acest gen de aplicatii sunt mai putin utilizate de companiile mici si mijlocii din Romania, desi in tările de pe continentul American si in vestul Europei sunt utilizate de numeroase companii.

Scopul unei aplicatii CRM este de a concentra toate datele despre clientii unei companii precum si despre potentialii clienti, si de a sprijinii consolidarea relatiei dintre companie si clientii săi. Aplicatiile software de tip CRM au 2 componente majore:
·       automatizarea activitătii de marketing si a fortei de vânzări
·       crearea, gestionarea si exploatarea la maximum a bazei de date referitoare la clienti
Aplicatiile de tip CRM sunt de fapt solutii de automatizare a:
·       campaniilor de marketing
·       proceselor de vănzare
·       serviciilor de asistentă pentru clienti
·       proiectelor.

Dacă sunteti proprietarul sau managerul unei companii mici care nu are mai mult de 10 clienti probabil că mentinerea unei bune relatii cu clientii nu este o problemă, mai ales dacă tranzactiile sunt de valori ridicate, dar când numărul de clienti creste, sau atunci când trebuie trebuie să lucrati cu 10 clienti către care intr-o lună aveti 20 de livrări lucrurile se complică. Trebuie să tineti evidente referitoare la comenzile pe care le-au lansat, mărfurile sau serviciile efectiv livrate, facturile emise, incasarea facturilor, garantii (dacă e cazul) si multe altele. Dacă vă lasati pe mâna contabilului afacerea nu va merge foarte bine căci informatiile relevante privind clientii vă vor parveni doar peste o lună, după ce contabilul realizează balantele lunare de verificare.
De fapt in ziua de azi foarte putine companii mai practică un astfel de management, deoarece acum pentru a spravietui trebuie să stii in fiecare clipă care este situatia in raport cu clientii tăi. După cum probabil bine stiti, in perioada 2011-2013, se inregistrau cca. 100.000 firme pe an intrate in insolventă. Asta fiindcă in Romania se lucrează “cu plata la termen” si foarte multe firme nu au mai fost in stare să plătească la termen. Cei care nu au reactionat imediat si nu au luat măsuri rapide de reducere a gradului de expunere fată de clienti au intrat la rândul lor in insolventă. Reactii rapide au putut insă să aibă doar aceia care aveau sisteme care să le ofere informatii exacte si “la zi” privind nivelul de indatorare al clientilor. Asa că cei care utilizau astfel de aplicatii informatice au avut sansa să iasă cu bine din criză.

CRM-urile nu trebuie privite doar ca un instrument care te ajuta să te protejezi, rolul acestora fiind in primul rând acela de a te ajuta să te dezvolti. Concurenta pe piată este din ce in ce mai puternică in orice domeniu si pentru a-ti mentine clientii si chiar a creste numărul acestora trebuie să le acorzi o atentie deosebită, si asta nu e simplu căci acordarea unei atentii sporite clientilor insemnă mai mult timp consumat, ceea ce până la urmă se traduce in costuri mai mari. CRM-urile sunt in principiu solutia pentru ca aceste costuri să nu crească deoarece ele permit gestionarea datelor la costuri reduse si facilitează comunicarea cu un număr mare de clienti si potentiali clienti la costuri extrem de mici. In ziua de azi lumea este interconectată si aproape oricine are acces la un calculator si la un telefon mobil si de aceea transmiterea de informatii online nu mai este o problemă.
Un alt aspect important este acela că prin exploatarea corecta a informatiilor referitoare la clienti se pot intocmi previziuni privind momentele in care acestia vor avea nevoie din nou de mărfuri sau de servicii, si dacă nu vrei ca cineva “să iti fure clientul” cel mai bine este să il contactezi tu si să ii faci o ofertă inainte ca acestuia să ii treacă prin cap să sune la vre-un concurent de al tău.

La ora actuală pe piata românească există mai multe companii care oferă aplicatii de tip CRM pentru intreprinderile mici si mijlocii. Pentru a vă familiariza cu avantajele unui CRM noi vă recomandăm să testati o aplicatie care vă oferă posibilitatea să o utilizati gratuit timp de 30 de zile si care nu presupune din partea dvs. nici un cost suplimentar la expirarea celor 30 de zile. Aplicatia se cheamă MiniCRM si este comercializată în mai multe tări din Uniunea Europeană.  MiniCRM este o aplicatie cu o interfată simplă, usor de utilizat, ce a câstigat in 2014 concursul Deutch Telekom “Business Wall of fame” - premiul pentru ”Cea mai bună Aplicatie Internatională de Afaceri” (Best International Business App).
Pentru a vă familiariza cu functionalitatea si avantajele utilizarii unui CRM testati o astfel de aplicatie click aici


Vom reveni cu alte articole care vă vor ajuta să intelegeti modul in care o astfel de aplicatie vă poate ajuta in bunul mers al afacerii.

Comentarii