In mod evident o echipa de 2-3 oameni nu
poate să se ocupe de atâtea probleme, si de aceea solutia o reprezintă subcontractarea
unor activităti (ca de exemplu cele de contabilitate, SSM, etc.). Una dintre
activitătile care in principiu nu poate fi realizată de alte firme sub forma
unor servicii sub-contractate este cea de vânzare. O afacere supravietuieste atâta
timp cât are clienti, si de aceea relatia dintre firma si clientii săi trebuie
să se facă prin angajatii firmei si nu prin intermediari.
Chiar dacă o firmă mică lucrează cu o serie
de alte firme care ii presteaza servicii, timpul este mereu insuficient iar
companiile care au succes sunt tocmai acelea care stiu să-si “drămuiască”
foarte bine timpul. In ziua de azi pentru a reduce timpii alocati diferitelor
activităti cea mai bună solutie o reprezintă folosirea unor aplicatii
informatice specializate. In micile firme informatizarea a inceput acum 10-15
ani cu folosirea e-mailului pentru comunicarea cu clientii si partenerii si
informatizarea activitătii financiar-contabile. Apoi, incet, s-a trecut la
folosirea unor aplicatii de management al proiectelor, iar mai nou la
aplicatiile specializate pentru gestionarea relatiei cu clientii, cunoscute sub
numele de CRM (abreviere a denumirii
în engleză: Customer Relationship
Management).
In continuare vă vom prezenta câteva
informatii legate de CRM-uri, deoarece acest gen de aplicatii sunt mai putin
utilizate de companiile mici si mijlocii din Romania, desi in tările de pe
continentul American si in vestul Europei sunt utilizate de numeroase companii.
Scopul unei aplicatii CRM este de a concentra
toate datele despre clientii unei companii precum si despre potentialii clienti,
si de a sprijinii consolidarea relatiei dintre companie si clientii săi.
Aplicatiile software de tip CRM au 2 componente majore:
· automatizarea
activitătii de marketing si a fortei de vânzări
· crearea, gestionarea
si exploatarea la maximum a bazei de date referitoare la clienti
Aplicatiile de tip CRM sunt de fapt solutii de automatizare a:
· campaniilor de
marketing
· proceselor de vănzare
· serviciilor de asistentă
pentru clienti
· proiectelor.
Dacă sunteti proprietarul sau managerul unei
companii mici care nu are mai mult de 10 clienti probabil că mentinerea unei
bune relatii cu clientii nu este o problemă, mai ales dacă tranzactiile sunt de
valori ridicate, dar când numărul de clienti creste, sau atunci când trebuie trebuie
să lucrati cu 10 clienti către care intr-o lună aveti 20 de livrări lucrurile
se complică. Trebuie să tineti evidente referitoare la comenzile pe care le-au
lansat, mărfurile sau serviciile efectiv livrate, facturile emise, incasarea
facturilor, garantii (dacă e cazul) si multe altele. Dacă vă lasati pe mâna
contabilului afacerea nu va merge foarte bine căci informatiile relevante
privind clientii vă vor parveni doar peste o lună, după ce contabilul realizează
balantele lunare de verificare.
De fapt in ziua de azi foarte putine companii
mai practică un astfel de management, deoarece acum pentru a spravietui trebuie
să stii in fiecare clipă care este situatia in raport cu clientii tăi. După cum
probabil bine stiti, in perioada 2011-2013, se inregistrau cca. 100.000 firme
pe an intrate in insolventă. Asta fiindcă in Romania se lucrează “cu plata la
termen” si foarte multe firme nu au mai fost in stare să plătească la termen.
Cei care nu au reactionat imediat si nu au luat măsuri rapide de reducere a gradului
de expunere fată de clienti au intrat la rândul lor in insolventă. Reactii
rapide au putut insă să aibă doar aceia care aveau sisteme care să le ofere
informatii exacte si “la zi” privind nivelul de indatorare al clientilor. Asa
că cei care utilizau astfel de aplicatii informatice au avut sansa să iasă cu
bine din criză.
CRM-urile
nu trebuie privite doar ca un instrument care te ajuta să te protejezi, rolul
acestora fiind in primul rând acela de a te ajuta să te dezvolti. Concurenta pe piată
este din ce in ce mai puternică in orice domeniu si pentru a-ti mentine
clientii si chiar a creste numărul acestora trebuie să le acorzi o atentie
deosebită, si asta nu e simplu căci acordarea unei atentii sporite clientilor
insemnă mai mult timp consumat, ceea ce până la urmă se traduce in costuri mai
mari. CRM-urile sunt in principiu solutia pentru ca aceste costuri să nu crească
deoarece ele permit gestionarea datelor la costuri reduse si facilitează
comunicarea cu un număr mare de clienti si potentiali clienti la costuri extrem
de mici. In ziua de azi lumea este interconectată si aproape oricine are acces
la un calculator si la un telefon mobil si de aceea transmiterea de informatii
online nu mai este o problemă.
Un alt aspect important este acela că prin
exploatarea corecta a informatiilor referitoare la clienti se pot intocmi
previziuni privind momentele in care acestia vor avea nevoie din nou de mărfuri
sau de servicii, si dacă nu vrei ca cineva “să iti fure clientul” cel mai bine
este să il contactezi tu si să ii faci o ofertă inainte ca acestuia să ii treacă
prin cap să sune la vre-un concurent de al tău.
La ora actuală pe piata românească există mai
multe companii care oferă aplicatii de tip CRM pentru intreprinderile mici si
mijlocii. Pentru a vă familiariza cu avantajele unui CRM noi vă recomandăm să
testati o aplicatie care vă oferă posibilitatea să o utilizati gratuit timp de
30 de zile si care nu presupune din partea dvs. nici un cost suplimentar la
expirarea celor 30 de zile. Aplicatia se cheamă MiniCRM si este comercializată în mai multe tări din Uniunea
Europeană. MiniCRM este o aplicatie cu o
interfată simplă, usor de utilizat, ce a câstigat in 2014 concursul Deutch
Telekom “Business Wall of fame” - premiul pentru ”Cea mai bună Aplicatie
Internatională de Afaceri” (Best International Business App).
Pentru a vă familiariza cu functionalitatea
si avantajele utilizarii unui CRM testati o astfel de aplicatie click aici
Vom reveni cu alte articole care vă vor ajuta
să intelegeti modul in care o astfel de aplicatie vă poate ajuta in bunul mers
al afacerii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu