„E mai bine
sa imi deschid o covrigarie sau o placintarie?” Multi dintre cei care cauta
solutii pentru a porni o afacere profitabila si-au pus aceasta intrebare.
Pana acum
cativa ani una dintre cele mai comune afaceri mici era placintaria. Intalneai
placintarii mobile in targuri si piete dar si mici chioscuri in care se faceau
si vindeau placinte in centrele oraselor, in statiile de autobuz, in apropierea
scolilor si in alte locuri cu trafic pietonal ridicat. A existat si o perioada
a lacto-barurilor cand in mici spatii comerciale se faceau placinte care puteau
fi consumate la tejghea alaturi de un iaurt sau un lapte batut. Anii au trecut
si acum a venit vremea covrigariilor, si am putea spune ca in ultimii 3-4 ani
Romania a fost „invadata de covrigarii”.
In mod
evident atat o covrigarie cat si o placintarie sunt afaceri mici dar totusi,
daca e sa te apuci de o afacere mica in care dintre ele merita sa investesti?
Cand e
vorba de afaceri aproape intotdeauna raspunsul la o intrebare e legat de banii
de care dispui.
Asa ca, in
primul rand vom compara cele 2 afaceri din
punct de vedere al sumelor ce trebuie investite pentru demararea afacerii.
In
principiu o placintarie poate fi demarata cu un capital relativ mic. De exemplu, pe internet poti gasi la second-hand
placintarie mobila intr-o rulota, complet echipata (dotata cu: malaxor aluat,
friteuza profesionala, masina de gogosi, frigider, chiuveta de bucatarie,
aragaz, incalzitor tip convector pe gaz, boiler electric instant, WC ecologic,
chiuveta pentru spalat maini) la preturi cuprinse intre 5.500 si 10.000 EURO,
iar rulote noi dotate la cele mai inalte standarde la preturi cuprinse intre 14.000
si 18.000 EURO. In cazul in care alegi varianta amplasarii intr-un chiosc poti
gasi la second hand chioscuri din aluminiu cu geamuri termopan la preturi
cuprinse intre 3.000 si 5.000 EURO, iti poti face un chiosc din aluminiu nou la
preturi cuprinse intre 4.000 si 7.000 EURO sau iti poti face o constructie
rustica din lemn la 6.000 – 7.500 EURO. La pretul constructiei mai adaugi
echipamentele si dotarile care daca sunt second hand te pot costa cca. 2.000 - 4.000
EURO, iar daca sunt noi si de foarte buna calitate pot ajunge si la 5.000 - 7.000
EURO. Cu alte cuvinte, daca ai o masina cu care sa transporti materia prima,
daca mergi pe second-hand poti porni cu 5.500 EURO daca alegi rulota, si cca.
6.000 EURO daca pornesti cu un chiosc cu echipamente second-hand, iar daca vrei ca totul sa fie nou te poate costa si 15.000 EURO demararea afacerii.
In cazul unei covrigarii lucrurile sunt putin schimbate deoarece ai nevoie de un spatiu ceva mai mare pentru a amplasa cuptorul (minim 30 m.p), ceea ce inseamna ca in principiu iti trebuie un spatiu intr-o cladire, si deoarece covrigaria trebuie sa fie intr-o zona cu trafic pietonal intens putem spune ca ai nevoie de un spatiu comercial. Daca e sa cumperi un astfel de spatiu, mai ales intr-o zona cu vad comercial bun ajungi lejer la sume cuprinse intre 45.000 si 60.000 EURO (sau chiar mai mult). Marele noroc este ca poti inchiria un astfel de spatiu. Inchirierea iti va diminua profitul dar e mai avantajos cand vrei sa pornesti afacerea si nu ai prea multi bani. Daca inchiriezi ai nevoie de capital pentru amenjarea spatiului si pentru achizitionarea echipamentelor. Amenajarile te pot costa de la 1.500 EURO (daca esti norocos si spatiul este intr-o stare excelenta) pana la 10.000 – 12.000 EURO. La second hand echipamente in perfecta stare de functionare te costa intre 3.000 si 10.000 EURO iar o linie noua, in functie de productivitate poate costa de la 4.250 EURO pana la 18.000 EURO. Asa ca, daca e sa alegem o varianta in care amenajarea spatiului va costa sa zicem 3.000 EURO si cumperi echipamente second hand in stare foarte buna la un pret de 7.000 EURO poti porni afacerea cu 10.000 EURO, iar in cazul unui cost similar pentru amenajarea spatiului si a unei linii de productie a covrigilor noi de capacitate medie ai putea demara afacerea cu cca. 15.000 EURO (si in cazul covrigariei s-a presupus ca exista deja o masina pentru transportul materiei prime).
In cazul unei covrigarii lucrurile sunt putin schimbate deoarece ai nevoie de un spatiu ceva mai mare pentru a amplasa cuptorul (minim 30 m.p), ceea ce inseamna ca in principiu iti trebuie un spatiu intr-o cladire, si deoarece covrigaria trebuie sa fie intr-o zona cu trafic pietonal intens putem spune ca ai nevoie de un spatiu comercial. Daca e sa cumperi un astfel de spatiu, mai ales intr-o zona cu vad comercial bun ajungi lejer la sume cuprinse intre 45.000 si 60.000 EURO (sau chiar mai mult). Marele noroc este ca poti inchiria un astfel de spatiu. Inchirierea iti va diminua profitul dar e mai avantajos cand vrei sa pornesti afacerea si nu ai prea multi bani. Daca inchiriezi ai nevoie de capital pentru amenjarea spatiului si pentru achizitionarea echipamentelor. Amenajarile te pot costa de la 1.500 EURO (daca esti norocos si spatiul este intr-o stare excelenta) pana la 10.000 – 12.000 EURO. La second hand echipamente in perfecta stare de functionare te costa intre 3.000 si 10.000 EURO iar o linie noua, in functie de productivitate poate costa de la 4.250 EURO pana la 18.000 EURO. Asa ca, daca e sa alegem o varianta in care amenajarea spatiului va costa sa zicem 3.000 EURO si cumperi echipamente second hand in stare foarte buna la un pret de 7.000 EURO poti porni afacerea cu 10.000 EURO, iar in cazul unui cost similar pentru amenajarea spatiului si a unei linii de productie a covrigilor noi de capacitate medie ai putea demara afacerea cu cca. 15.000 EURO (si in cazul covrigariei s-a presupus ca exista deja o masina pentru transportul materiei prime).
Cu alte
cuvinte daca compari o placintarie deschisa intr-o rulota sau un chiosc cu o
covrigarie deschisa intr-un spatiu inchiriat preturile de pornire pot fi similare, probabil sensibil mai mari la covrigarie. Daca la
covrigarie in schimb adaugi si pretul achizitionarii spatiului (60.000 EURO) finantarea
necesara demararii afacerii este mult mai mare, iar daca iti deschizi
covrigaria in franciza (4.000 - 5.000 EURO) pretul creste si mai mult.
Din punct de vedere al
profitabilitatii in
schimb castigatoare este covrigaria. Chiar daca pretul unei placinte este mai
mare decat al unui covrig numarul de unitati vandute este mult mai mare in
cazul covrigariei. In ziua de azi daca te plimbi pe strada nu prea se mai
intampla sa vezi cozi la placintarii, dar in schimb la covrigarii, in anumite
ore ale zilei cozile sunt chiar lungi.
Acesta este si motivul din care unele placintarii din zonele ultracentrale ale oraselor s-au inchis. Profitabilitatea mai scazuta si pretul mare al chiriilor i-a determinat pe proprietarii placintariilor sa inchida afacerea.
Acesta este si motivul din care unele placintarii din zonele ultracentrale ale oraselor s-au inchis. Profitabilitatea mai scazuta si pretul mare al chiriilor i-a determinat pe proprietarii placintariilor sa inchida afacerea.
Concluzia: e mai ieftin sa iti faci o
placintarie dar e mai profitabil sa iti faci o covrigarie.
ATENTIE: in
afaceri nimic „nu e batut in cuie”! Pot exista si situatii in care o placintarie
sa aduca mai mari profituri decat o covrigarie, dar deobicei acestea sunt
exceptiile.
In plus, poate peste cativa ani preferintele romanilor se vor schimba din nou si vor prefera placinta cu branza in locul unui covrig.
In plus, poate peste cativa ani preferintele romanilor se vor schimba din nou si vor prefera placinta cu branza in locul unui covrig.
Nota: preturile prezentate mai sus sunt
informative si au fost culese de pe internet din site-uri cu anunturi de
vanzare echipamente second-hand si site-uri ale producatorilor / importatorilor
de echipamente. In cazul in care doriti se demarati una din afacerile
prezentate va recomandam sa refaceti cercetarea referitoare la costurile
investitiei deaorece in timp acestea se pot modifica.
Si eu vreau sa-mi deschid o afacere si nu prea stiu si e foarte complicat sa anticipez care dintre cele doua afaceri vor fi mai de succes. Eu am inchiriat spatiul care urmeaza sa fie amenajat, am incercat sa aleg o zona cat mai avantajoasa pentru astfel de afaceri.
RăspundețiȘtergere