Destul
de des cei care pornesc o afacere se gandesc ca e mai simplu sa cumpere o firma
gata infiintata decat sa parcurga toti pasii impusi pentru inmatricularea unei
firme noi. Acestia cred ca e mult mai bine asa deoarece pornirea propriu-zisa a
afacerii se poate face mult mai rapid prin eliminarea unor etape birocratice si
in plus vor avea si avantajul unui istoric cu profit in anii anteriori.
Teoretic
este asa, dar cei care se gandesc sa cumpere o societate „gata infiintata”
trebuie sa se gandeasca si la riscurile la care se supun.
Cumpararea
unei firme inseamna de fapt cumpararea partilor sociale sau a actiunilor de la
vechii proprietari. Odata cu transferul partilor sociale sau a actiunilor se
numesc si noi administratori. Ceea ce dorim sa subliniem este faptul ca noii proprietari
preiau atat activele cat si pasivele societatii, adica si „ceea ce firma poseda”
dar si „obligatiile firmei”.
Atunci
cand cineva vinde o firma declara ferm ca nu are datorii, ceea ce in cele mai
multe cazuri este adevarat, dar nu putine au fost si surprizele: situatii in
care desi din contabilitatea firmei nu reiesea ca aceasta ar avea datorii
totusi noii proprietari s-au trezit cu creditori „la usa firmei” si cu somatii
de plata trimise prin posta. Din punct de vedere legal cei care au preluat societatea
raspund pentru datoriile societatii, exceptie facand doar situatia in care
datoriile firmei au fost garantate de fostul administrator prin fidejusiune sau
aval.
Teoretic
situatii de acest gen pot fi evitate studiind balantele si bilanturile anilor
in care societatea a functionat. In plus se poate cere de la Registrul
Oficiului Comertului un certificat constatator care sa cuprinda toate datele
despre societatea respectiva (asociati, sediu, administrator, activitati, etc),
iar asociatului care vrea sa cesioneze i se pot cere dovezi de la administratia
financiara.
Si
totusi, pana la urma merita sa cumperi o firma gata infiintata ?
Parerea
noastra este ca pe langa unele avantaje sunt multe motive care ne indeamna sa nu
cumparam o firma care a functionat, dintre care enumeram:-
sa platesti contabil sa verifice situatia financiara a unei firme care a
functionat costa triplu cat o societate nou infiintata;
-
timpul necesar verificarii unei firme care a functionat este aproape la fel de
lung ca si timpul necesar inmatricularii unei firme noi;
-
chiar daca firma a fost verificata de un expert exista posibilitatea ca la
Administratia Financiara firma sa „aiba probleme”, probleme care nu vor iesi la
iveala numai mai tarziu;
-
exista riscul ca fostul administrator sa fii incheiat contracte care nu
produceau efecte financiare la data preluarii societatii, dar care sa creeze
dificultati mai tarziu;
Exista
si situatii de exceptie ca de exemplu atunci cand sunt necesare avize si autorizatii
speciale, ar caror termen de obtinere este extrem de lung (ex: afaceri in
domeniul energetic sau acele afaceri in care pentru obtinerea unei autorizatii
de mediu este necesar un studiu de impact, precum si alte situatii similare).
Celor
care insa vor sa porneasca o mica afacere noi le recomandam sa isi inregistreze
propria firma. Dureaza poate putin mai mult dar scapi de posibile batai de cap
ulterioare !
Comentarii
Trimiteți un comentariu