Ce sanse are o afacere mica in conditii de criza

Criza economica inceputa in Romania in toamna anului 2008 a fost un soc pentru multi intreprinzatori romani. Nimeni nu a fost cu adevărat pregătit pentru viteza si duritatea cu care această criză a lovit Europa si România în particular. Intr-un interval scurt de timp costul finantării pentru institutiile financiare din întreaga lume a crescut, iar efectele au fost transferate rapid asupra firmelor. Astfel pe langa faptul ca dobanzile la liniile de credit si la investitii au crescut, consumatorii speriati de răspândirea rapidă a crizei, alimentată de mass media, si de restrângerea creditării de consum si-au redus puternic consumul, ceea ce a afectat veniturile firmelor.
In aceste conditii primele firme afectate au fost cele mici. Perioada 2009 – 2010 a insemnat sfarsitul a numeroase mici afaceri. Nu exista informatii oficiale care sa ne spuna cate firme mici s-au inchis din cauza crizei, dar dupa estimarile diversilor analisti se pare ca numarul acestora este de peste 100.000.
Teoretic nu ar fi trebuit sa fie asa, deoarece se spune ca firmele mici sunt mult mai flexibile decat marile companii si se pot reorienta mult mai usor in conditii de criza decat marile companii. Din pacate nu s-a intamplat asa deoarece, pe de o parte a fost o criza de lunga durata si firmele mici au ajuns mai rapid la „fundul sacului”, iar pe de alta parte in Romania marea majoritate a firmelor mici erau supracreditate. In perioada 2007 – 2008 intre banci era concurs in a acorda credite IMM-urilor iar micii intreprinzatori, fara sa stea prea mult pe ganduri au luat banii. In conditii de criza e greu sa supravietuiesti si cand nu ai datorii, dar cand esti plin de datorii falimentul vine repede. Atunci cand ai rata lichiditatii de 0,5 sau gradul de indatorare este de 50% iar veniturile scad ai toate sansele sa inchizi afacerea.
Atunci cand ai o mica afacere si nu iti permiti sa platesti un director economic trebuie sa te pricepi tu la toate. Printre altele trebuie sa ai cunostinte primare de contabilitate, sa intelegi cum se face un „Buget de Venituri si Cheltuieli”, un „Flux de Numerar”, cum se intocmeste Bilantul si care sunt principalii indicatori financiari de care trebuie sa tii cont. Daca nu ai absolvit o unitate de invatamant cu profil economic solutia o reprezinta participarea la niste cursuri de instruire in domeniul managementului financiar. Atentie insa: calitatea lectorilor este extrem de importanta ! Nu este neaparat sa fie „super profesori universitari” sau „super experti contabili”, ci mult mai important este sa stie cum sa predea notiuni de management financiar unor nespecialisti, iar asta nu este usor fiindca putini sunt aceea care stiu sa sintetizeze informatiile care se preadau la o universitate in 2 ani de studiu intr-un curs de 4-5 zile ! De aceea va recomandam sa cereti referinte inainte de a va inscrie la un astfel de curs.

Si fiindca criza se apropie din nou le recomandam tuturor acelora care detin o mica afacere sau doresc sa porneasca o mica afacere sa se inscrie la un curs care sa clarifice aspectele legate de planificarea financiara a afacerii.

Chiar daca economia merge prost micile afaceri au si vor avea in continuare sanse de succes ! Societatea actuala nu poate exista fara micile afaceri ! Asa ca, micii intreprinzatori, daca invata cum sa isi conduca corect afacerea vor avea in continuare sanse de reusita!

Comentarii