Legislatie pentru micii intreprinzatori
Forme juridice pentru a desfasurarea micilor afaceri
Pentru
a putea derula o afacere o persoana (sau un grup de persoane) trebuie sa isi
inregistreze o firma in baza Legii Nr. 31/1990 referitoare la societatile
comerciale sau in baza OUG 44/2008 referitoare la desfăsurarea activitătilor
economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si
întreprinderile familiale.
Cele
mai uzuale forme juridice pentru micile afaceri sunt:
• Societate comercială (SRL) - poate să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, angajând personal;
•
Persoană fizică autorizată (PFA) -
poate să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege,
folosind în principal forţa de muncă proprie si personal angajat in numar
limitat;
•
Asociaţie familială (AF) -
o întreprindere economică fără personalitate juridică, organizată de un
întreprinzător persoană fizică împreună cu familia sa.
•
Întreprindere individuală (II) -
o întreprindere economică fără personalitate juridică, organizată de un
întreprinzător persoană fizică;
-
poate să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege,
folosind în principal forţa de muncă proprie si personal angajat in numar
limitat;
Termeni folositi in legislatia economica
Clasificarea firmelor pe clase de mărime
a) consumator - orice persoană fizică sau
grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpără, dobândeşte,
utilizează ori consumă produse sau servicii în afara activităţii profesionale;
b) comerciant - persoana fizică sau
juridică autorizată să desfăşoare activităţi de comercializare a produselor şi
serviciilor de piaţă;
c) comerţ cu ridicata/de gros - activitatea
desfăşurată de comercianţii care cumpără produse în cantităţi mari în scopul
revânzării acestora în cantităţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori
profesionali şi colectivi;
d) comerţ cu amănuntul/de detail -
activitatea desfăşurată de comercianţii care vând produse, de regulă, direct
consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
e) comerţ de gros cash and carry / formă de
comerţ cu autoservire pe bază de legitimaţie de acces - activitatea desfăşurată
de comercianţii care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane
juridice sau persoane fizice autorizate şi asociaţii familiale autorizate
conform legii, înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul
revânzării şi/sau prelucrării, precum şi al utilizării acestora ca produse
consumabile;
f) comerţ ambulant - activitatea de
comercializare cu amănuntul realizată prin trecere dintr-un loc în altul, în
rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile sau în vehicule special
amenajate;
g) serviciu de alimentaţie publică -
activitatea de pregătire, preparare, prezentare şi servire a produselor şi a
băuturilor pentru consumul acestora în unităţi specializate sau la
domiciliul/locul de muncă al consumatorilor;
h) exerciţiu comercial - una sau mai multe
activităţi de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de tip cash and carry,
de alimentaţie publică, precum şi a serviciilor desfăşurate de un comerciant.
Obiectul activităţilor de comercializare îl constituie produsele şi serviciile
cuprinse în anexa nr. 3 la prezenta ordonanţă;
i) serviciu de piaţă - orice acţiune sau
prestaţie care face obiectul vânzării-cumpărării pe piaţă şi care nu are drept
consecinţă transferul proprietăţii asupra unui bun corporal, efectuată în
scopul satisfacerii unor necesităţi ale consumatorilor;
j) structură de vânzare - spaţiul de
desfăşurare a unuia sau mai multor exerciţii comerciale;
k) suprafaţă de vânzare - suprafaţă
destinată accesului consumatorilor pentru achiziţionarea
produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, plăţii acestora şi
circulaţiei personalului angajat pentru derularea activităţii. Nu constituie
suprafeţe de vânzare cele destinate depozitării şi păstrării mărfurilor,
producţiei, birourilor şi anexelor;
l) structură de vânzare cu suprafaţă mică -
structură de vânzare având o suprafaţă de vânzare de până la 400 mp inclusiv;
m) structură de vânzare cu suprafaţă medie
- structură de vânzare având o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 400 - 1.000
mp inclusiv;
n) structură de vânzare cu suprafaţă mare -
structură de vânzare având o suprafaţă de vânzare mai mare de 1.000 mp;
o) centru comercial - structura de vânzare
cu suprafaţă medie sau mare în care se desfăşoară activităţi de comercializare
cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de alimentaţie publică, ce
utilizează o infrastructură comună şi utilităţi adecvate. Suprafaţa de vânzare
a unui centru comercial este rezultată din suma suprafeţelor de vânzare cu
amănuntul de produse şi servicii de piaţă şi de alimentaţie publică cuprinse în
acesta;
p) comerţ în zone publice - activitatea de
comercializare a produselor şi serviciilor, desfăşurată permanent sau sezonier
în pieţe, târguri, oboare, pasaje publice, porturi, aeroporturi, gări,
autogări, drumuri publice şi străzi sau orice zonă de altă natură destinată
folosinţei publice."
Clasificarea firmelor pe clase de mărime
Clasificarea
întreprinderilor pe clase de mărime se realizează în conformitate cu
prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu completările şi modificările ulterioare, care
stabileşte criteriile de încadrare a firmelor în urmatoarele categorii:
- microîntreprinderi - au până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;
- întreprinderi mici - au între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei;
- întreprinderi mijlocii - au între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de pâna la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
- întreprinderi mari - au între 250 şi 999 salariaţi;
- întreprinderi foarte mari - au peste 1000 de salariaţi.
.
Comentarii
Trimiteți un comentariu